ما نیازمند افق های نو هستیم: در جستجوی گزینه هایی جهت سه‌سویه‌سازی مطالعات گفتمانهای آکادمیک

دکتر داود کوهی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 251-268

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28292.1517

چکیده
  مقاله حاضر بر این استدلال تاکید می­ورزد که ایجاد الگوهای جامع و کارآمد تحلیل گفتمان­های آکادمیک صرفا از طریق توسعه  نظریه­های گفتمان محور ممکن نیست و برای حصول به چنین چهارچوبی باید میان حوزه پژوهش گفتمان­های آکادمیک و حوزه گسترده­تر پژوهش در زبانشناسی کاربردی تعامل بیشتری صورت گیرد. به نظر محقق، این مکالمه مفهومی بین ...  بیشتر

پرورش توانش بینا فرهنگی از طریق فعالیتهای بینا فرهنگی: یک تحقیق کیفی.

سیده زهرا اسماعیلی؛ دکتر داود کوهی؛ دکتر ثریا بهروزی زاد

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 183-209

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27642.1389

چکیده
  مطالعه حاضر با اتخاذ روش تحقیق کیفی، سودمندی فعالیتهای بین فرهنگی و آموزش بین فرهنگی را در بهبود مهارتهای بین فرهنگی زبان­آموزان ایرانی انگلیسی در انزلی، استان گیلان، بررسی کرد. بدین منظور یک گروه 25 نفری با سطح مهارت متوسط ​​که محدوده سنی آنها بین 21 تا 30 سال بود، دراین مطالعه شرکت کردند. شرکت­کنندگان در ابتدا ملزم به انجام هفت ...  بیشتر

مواجهه با چالش پیوندخوردگی ژانری در پژوهش و آموزش انگلیسی برای اهداف آکادمیک

دکتر داود کوهی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 23-37

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26894.1187

چکیده
  از زمان معرفی مفهوم ژانر به حوزه انگلیسی برای اهداف ویژه در دهه 1980 میلادی، این مفهوم به عنوان یک سازه ی تئوریک منسجم در خدمت درک هرچه بیشتر ماهیت ارتباطات آکادمیک قرار گرفته است. با­این­حال، پتانسیل ذاتی این مفهوم به عنوان ابزار طبقه بندی متون آکادمیک همواره به نوعی کج فهمی درباره همگن بودن ژانرهای آکادمیک نیز دامن زده است. مقاله ...  بیشتر

بررسی ترجمه فارسی آنلاین نشانگرهای فراگفتمانی در مباحث ریاست جمهوری آمریکا

دکتر داود کوهی؛ محیا اسماعیل زاد؛ شیرین رضائی

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 51-64

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26749.1166

چکیده
  اصطلاح فراگفتمان، با وجود رشد مداوم تحقیقات در مورد نشانگرهای گفتمان در ژانرهای مختلف و از دیدگاههای مختلف، به ندرت در مطالعات ترجمه ظاهر می شود. ترجمه، به عنوان محصولی که نیازبه مشاهده چنین نشانگرهایی که برای قدرت ارتباطی و انسجام کلی یک متن در یک بافت لازم هستند،  مورد  مطالعه در سطح رضایت بخشی قرار نگرفته است. این مطالعه با ...  بیشتر

گفتمان علمی و نفوذ عناصر غیر رسمی
دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 49-97

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26353.1090

چکیده
  با تحمیل گردشهای ساختاری اجتماعی مان، ما بعد اجتماعی، فرهنگی، و تاریخی که در گفتمان علمی انجام می شود را توسعه داده ایم. این نظرهای اجمالی به ما نشان می دهد که چقدر گفتمان علمی جزئی از وب های پیچیده ی ارتباطات اجتماعی انسان است. با تشخیص این خاصیت اجتماعی، فرهنگی، و تاریخی، این مقاله به عناصر غیر رسمی که در گفتمان های علمی هستند، نگاه ...  بیشتر

به کار بردن فراگفتمان در علم عام و حرفه ای: موردهای طفره ها و تشدیدها

دکتر داود کوهی؛ مینا باباپور

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، ، صفحه 99-120

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26654.1144

چکیده
  مقاله حاضر نشان می دهد که تمامی متن های علمی مندرج شده در ژورنال ها، مجله ها، و روزنامه ها  به نفوذ طفره ها و تشدیدها آسیب پذیر هستند. اما، تشخیص داده شد که تمامی متن های علمی در سه مجموعه گرایش داشتند که احتمال های بیان های جایگزین را به جای محدود کردن آنها آشکار کنند. نسبت فراوانی بیشتر مورد طفره در مقایسه با مورد تشدید نشان می دهد ...  بیشتر